Sumbangan Intelektual Islam Dalam Seni Bina Tamadun Islam

http://www.scribd.com/doc/116751155/Sumbangan-Intelektual-Islam-Dalam-Seni-Bina-Tamadun-Islam

Artikel yang dikarang oleh Zulkifli Hasan dan Hanani Harun membincangkan tentang sumbangan para ilmuawan Islam terhadap perkembangan seni muzik, seni bina, seni khat dan seni sastera. tetapi kita hanya akan fokus sumbangan seni bina tamadun Islam dengan mengetengahkan tokoh-tokoh tersebut.

       Seni bina merupakan di antara bentuk-bentuk seni yang terdapat pada sesuatu tamadun. pencapaian dan pembangunan seni bina telah bermula sejak zaman Rasulullah s.a.w dengan pembinaan masjid Quba' dan masjid Nabawi. Pada zaman pemerintahan Khulafa' al-Rasyidin, terutamanya zaman khalifah Umar al-Khattab, perkembangan seni bina di anggap paling berjaya kerana beliau amat menitikberatkan tentang pembaharuan dalam pelbagai bidang khususnya pembinaan masjid.

       Pada zaman kerajaan Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah, khalifah-khalifah yang memerintah banyak memberi sumbangan penting dalam pencapaian seni bina Islam. Antaranya ialah:

1) Khalifah al-Walid
2) Khalid bin Abdullah al-Qasiri
3) Khalifah Abdul Rahman II
4) Khalifah Abu Ja;far al-Mansur
5) Khalifah al-Mahdi
6) Khalifah al-Ma'mun
7) Ibrahim al-Farazi
8) Sultan Malik Syah

    Ramai pencinta seni dari Barat mempelajari dan mengkaji hasil seni ilmuwan Islam dan seterusnya menggunakan pengetahuan itu untuk menjadi teras kebangkitan ketamadunan mereka. bahkan pembangunan ilmu dalam dunia Islam telah diakui sebagai pemangkin kepada zaman Renaissance atau pembaharuan di Eropah yang akhirnya melahirkan satu tamadun yang gemilang.

0 comments:

Post a Comment