Medicine In The Pagan Arab States




http://www.scribd.com/doc/116215659/Medicine-In-The-Pagan-Arab-States

Semenanjung rantau Arab terletak di antara Yaman dan sempadan Syria dan Iraq. Penduduk di sana merupakan penduduk asal atau original yang mempunyai warisan kebudayaan dan linguistik yang sama. Artikel ini dikarang oleh Mostafa Shehata, seorang doktor perubatan dari Universiti Iskandariah Mesir.

Ia menyaksikan kebangkitan dan kejatuhan tiga bangsa utama; "Mina" (1300-650 S.M), "Saba" (950-115 S.M) dan "Hims" (115 S.M hingga 525 A.D). Mereka mengamalkan persekitaran fizikal yang teruk sejak beribu-ribu tahun dan animis serta musyrik dalam kepercayaan agamanya. Semenanjung Arab juga banyak dipengaruhi politik dan budaya empayar Byzantine dan Sassania yang tinggi dibangunkan mengelilinginya. Komuniti Arab yang maju terdapat di semenanjung Mekkah, Taif dan Yathrib. Orang-orang Arab membina tiga jenis masyarakat atau struktur sosial iaitu:

-Msyarakat Nomad (Badwi)
-Masyarakat pertanian
-Masyrakat bandar

Artikel beliau menghuraikan tiga bahagian penting iaitu:

1) Asal-usul perubatan.

Masyarakat purba Arab memahami perubatan sebagai sesuatu yang dapat melegakan kesakitan, disediakan secara empirik dan muhasabah. Di sudut ini, mereka percaya terdapatnya satu kuasa semulajadi iaitu air, udara, haba dan cahaya dalam mengubati penyakit mereka. Mereka banyak berurusan dengan sesuatu penyakit secara empirik (bukan teori), merujuk kepada tahyul, magik dan penipuan. Perubatan rasional secara praktikal melalui ubat-ubatan tumbuhan semulajadi, bahan organik dan unsur semulajadi selalu digunakan selain dari prosedut pembedahan dan termo-cautery (pemeriksaan badan).



Antara pengamal perubatan sewaktu zaman ini ialah :
-Paderi
           -Ahli silap mata
       -penyembuh
-Doktor


2) Pakar Doktor yang Terkenal

-Lukman
-Zohair Ibn Hobal
- Ibn Huzeem
-El-Shamardal Ibn Kibab


3) Pakar Doktor dan Jururawat Wanita
-Sahar Binti Lukman
-Hind Binti El-Hassan
-Khomaa Binti Habis
-Om Atia El Ansariah

Kesimpulannya, Sepanjang pra-sejarah Islam di Pagan, ia mempunyai amalan perubatan yang baik dan kemunculan jua ramai para doktor yang berpengalaman baik dalam amali perubatan  atas asas rasional (secara teori) yang munasabah.

0 comments:

Post a Comment